Fru Jørgensen...

fredag den 18. februar 2011

... min håndsarbejdslærer fra folkeskolen havde inviteret mig på besøg. Fru Jørgensen, som var med da håndarbejdsundervisningen blev revolutioneret fra 'færdigheder udi bittesmå sting' til 'kreativ udfoldelse'!
Fru Jørgensen underviste ud fra Lis Paludan, hvis bøger stadig står på reolen hos hende. Jeg så kransen med omviklede Søgaard stoffer hænge fremme - modellen som hun underviste mig ud fra.

Fru Jørgensen underviser ikke i folkeskolen mere, selv det er ved at være nogle år siden, men passionen for det kreative lyser stadig ud af hende, mens den ene gamle hjerte-banker-sag vises frem efter den anden.

Fru Jørgensen holder nu foredrag om håndarbejdets udvikling over de sidste ca. 150 år, både håndarbejdslærere og historikere er med, når historien fortælles med eksempler fra hendes egen og families håndarbejder.

Fru Jørgensen arbejder desuden frivilligt for den lokale Røde Kors genbrug, hvor hun vedholdende redder gamle tekstil-skatte fra udsmidning, fordi ingen andre i den lokale Røde Kors kan se værdien i dem, til glæde for OS i Blogland.

Hurra for Fru Jørgensen!!!

Tænk, Fru Jørgensen forærede mig to Dina Kasch mønster-bøger, helt autentiske, fra skole-biblioteket i den skole hvor jeg gik, og hvor hun underviste et langt arbejdsliv.










3 kommentarer:

  1. Hun lyder fantastisk, hende Fru Jørgensen. I min folkeskole havde vi en Fru Jensen, som mindede lidt om :-)

    SvarSlet
  2. Fantastisk!

    Jeg kan desværre slet ikke huske hvad min håndarbejdslærer hed... mærkeligt nok. Men min batik-lærer hed Joy, og hun var den sødeste søde lærer man kunne forestille sig.

    SvarSlet
  3. Ditte - Ja, tænk at have været med til en slags revolution indenfor sit fag.
    hun var også min klasselærer i syv år, så håndarbejde er ikke det eneste fru Jørgensen har lært mig!

    Godt at eu har haft en fru Jensen!

    Camille - ja det er en fantastisk historie - i hvert fald for mig. Fru Jørgensen har haft nogle af mine ting med ud til foredrag - som eksempel på hvad 'den nye generation' finder på. 

    SvarSlet