Eslau

fredag den 15. oktober 2010



Min lille samling af Eslau kreamik består af tre vaser i turkis og en i grøn. De er fundet på loppemarkeder for ca. tre til seks år siden. (Den flotte turkise farve kunne mit kamera desværre ikke fange).

Fabrikken "Eslau"begyndte at producere i 1944, og jeg forestiller mig at disse vaser er fra 1969'erne. Men er der nogen der er klogere på det?


Herunder er foto af en bund, "E" er ret genkendeligt.




Jeg er vild med deres smukke, fuldendte form. De er også rigtig gode at have i hånden, man får lyst til at røre ved dem og følge rillernes fine linje.

Herunder bund på den mindste, der var ikke plads til "Eslau" så der står kun "A1"




Herunder bunden på den grønne "Eslau 40/1"











Om Eslau:
Hos Den Blå Fasan kan man læse om Eslau under "Dansk keramik" til højre på start-siden. Det er en rigtig fin butik i øvrigt - og der er god baggrunds-info om mange keramikere mm.
Eslau producerer stadig, se selv her.
Som Birthe gjorde opmærksom på i mit forrige indlæg har "Schollert" lavet keramik der ligner "Eslau" meget.
Her er et enkelt link til et sted hvor der er Eslau til salg i stil med de vaser jeg viser i dette indlæg: Her.
Hvis der er nogle der også har en samling, vil jeg meget gerne se indlæg/foto derom/-af.
I denne week-end skal jeg i sommerhus og til min mors 70-års fødselsdag!
Jeg ønsker Jer alle en rigtig god week-end. Jeg glæder mig til at se alle de krea-ting og andet I sikkert får lavet, når jeg kommer tilbage til net-forbindelse.





11 kommentarer:

  1. wauw - hvorfor har jeg ikke set det før? Det er skønt! Og farverne helt i top.

    Vi drager også i sommerhus ved Vesterhavet. Og i tasken er det skønne håndklæde jeg vandt hos dig pakket ned:-)

    Rigtig go weekend

    Kh

    SvarSlet
  2. Vakkert!!Både fargene og formen er helt nydelige.
    Ha en flott helg!

    SvarSlet
  3. Der står altså ikke Eslau under min.. gad vide hvad så.. hvordan mon schollert mærket ser ud? Tak fordi du ville vise frem.. :))

    SvarSlet
  4. Hej
    Wau.. dem har jeg ikke set før. Jeg har boet (da jeg boede hjemme) et stenkast fra Eslau. Brugt rigtig meget tid på fabrikken, og fundet en masse 2. sorterings keramik. Jeg har stadig skabe og skuffer fulde. Det er bare hvidt og tidsløst.
    De er meget smukke, dine "fund".

    SvarSlet
  5. Camille - Tak, jeg nyder også synet af dem - både med og uden blomster. Vaserne står nemlig fremme også uden blomster.

    Kristin - Tak - Det er jeg glad for at høre - at du bruger håndklædet! Håber I havde god tur.

    Gaselle - Tak igen, igen for din søde kommentar!

    Wunderbar - Hmmm... Jeg er slet ikke ekspert på det område, men jeg vil prøve at blive klogere på det.
    Har du mon allerede et indlæg hvor vasen er med? Eller vil du lave et? Jeg er blevet nysgerrig og vil gerne se den.

    Anne Dorthe - Hvor sjovt at du har været på fabrikken! Herligt at have fundet så meget godt som du stadig er glad for! Tak for din søde kommentar.

    SvarSlet
  6. Hej Loppe Shoppe. Faldt lige over dette indlæg og må lige dele din begejstring over Eslau vaserne, se min samling her: http://re-de-sign.blogspot.com/2011/07/mintgrnt.html

    SvarSlet
  7. Mette - åh, ja de vaser bliver man glad for! Finder dem alt for sjældent-
    Jeg har jo forlængst været forbi din samling og lagt en dånende kommentar!!

    SvarSlet
    Svar
    1. ja, det er da også rigtigt. Sjovt nok var jeg lidt længe om at komme igang med at samle, dengang de var på alle markeder. Men nu er det rigtigt, at de er ved at være sjældne. God jagt fremover.
      KH mette

      Slet
    2. Mette j -
      Hov, din kommentar her var på en eller anden måde landet i spam-filteret!!

      Ja, nu er de alt for sjældne!! Ligesom de fine Lyngby vaser!

      Og god jagt til dig!!

      Slet
  8. Tak for de fine ord om Eslau keramik. Det sætter vi pris på.

    Hvis I er interesserede i at vide mere om Eslau, samt se diverse vaser m.m., så er I meget velkomne til at besøge vores side: www.keramikfraeslau.dk.

    Fortsat god dag!

    SvarSlet