Samling af skåle

lørdag den 2. juli 2011

Westmose (Mette) har for noget tid siden lavet et indlæg om kaffestel, Hverdagshjem (Camille) viser også gerne skønne samlinger frem, se selv her. Indtil videre har jeg kun et par enkelte bidrag i kategorien "samlinger" her på min blog, nemlig lige her, men jeg vil rigtig gerne lave flere indlæg med samlinger, jeg synes jo selv at de er så sjove at se hos andre. Måske er der allerede indlæg ude i det ganske Blogland med "samling af skåle"? Send mig gerne link, hvis der er, ellers tag gerne tråden op med indlæg om "Samling af skåle".
Som overskriften allerede har røbet, handler det her om skåle. Nærmere bestemt fajance-skåle. Jeg kan rigtig godt lide fajance, jeg synes at det har sådan et godt udtryk, lidt råt, dog uden at være keramik, men ikke så fint og fornemt som porcelæn.
Jeg har samlet i mange år og er selvfølgelig slet ikke stoppet endnu! Here goes:




Til mit Sonja-stel hører denne kartoffelskål, dem har jeg ca. 5-6 stk af, et par af dem med låg. Sonja-stellet bliver brugt til hverdag og fest - nu gennem mere end 10 år, og jeg bliver bare mere og mere glad for det. Herunder er stemplet, Aluminias mærke med "DENMARK SONJA"


Den næste skål er også fra Aluminia:


Dens stempel ser sådan ud:


En næsten retangular skål fra "Villeroy & Boch", denne slags mønster hedder "Dresden", det er jeg også helt pjattet med og har også tallerkerner mm. af samme. Jeg mixer det gerne med Sonja.


De efter følgende skåle er tyske. Derews stempel ses allernederst i dette indlæg. Skålen lige herunder var jeg så heldig at finde en hel lille stak af på en gang, i hver sin størrelse!


Her er de alle fire samlet:


Den næste skål er uimodståelig med sin sarte blå farve, jeg bliver helt glad af at kigge på den!


Heldigvis var der tre af den også - i en lille stak - i hver sin strørrelse:


Ja, det er et indlæg om skåle, men jeg viser også lige kanden der matcher - hvad er det det ofte kaldes her i Blogland: Hjerte-banke-fund:


En skål mere i blå toner:


Og så lige de to sidste med brune mønstre:




Lucky me! (Og jeg har ikke givet meget mere en max 10 kr. pr. stk i gennemsnit - nogle fordele er der ved at bo langt ude på landet, ikke?!)

12 kommentarer:

  1. Den ene er mere lækker rnd den anden! Hvor er de smukke! Og så til den pris! Her det næsten umuligt at gøre sådanne fund. Hvis man finder noget lignende er det enormt dyrt! Elsker også skåle!!!!! Knus

    SvarSlet
  2. ..det bliver sværere og sværere at gøre gode fund,det var noget nemmere for ti år diden...
    jip,

    http://migogipsen.blogspot.com/

    SvarSlet
  3. hej Helle

    skål i skivet .... du har har mange flotte og lækre blå-nuance skåle
    :O)
    kram♥

    SvarSlet
  4. Uh nogle fine sager!

    Jeg blir' mere og mere hooked på det Sonja stel!

    SvarSlet
  5. - og tak for billeder af stempler! Synes det er ganske interessant at få med!

    SvarSlet
  6. Misundelse er en grim ting...
    Men , øj, hvilke skatte :-)

    SvarSlet
  7. Du har virkelig god smag i skåle, og jeg er også misundelig over din samling ;-)
    Hold fast de er flotte! - Og kanden kan jeg godt forstå dit hjerte banker for :-)

    SvarSlet
  8. Tina Liel - Tak! Jeg er jo også glad for dem og nyder dem hver eneste gang de er på bordet, nogle gange står de bare på spisebordet og pynter.

    Marianne - Ja, skål!

    Camille - Uh, ja tak! Jeg kan jo selvfølgelig kun anbefale at samle på Sonja, jeg vil da også mene at det kan kombineres med de stel, som du har!

    Miri - ja, uf en grim ting, men den kan jo komme over selv den bedste her i Blogland - og mig!

    Karina - Tak! Ha - "god smag i skåle", den vil jeg notere mig! Hi!

    Binemor - Tak, jeg er også glad for den og passer godt på skålene, men de kommer altså i opvaskemaskinen!

    SvarSlet
  9. Hov jip! Du får lige en ekstra egen kommentar her! Ja, det er blevet super-svært at finde sådanne sager nu om dage! Hi - godt at jeg ikke tøvede med at begynde at samle for længe siden!

    SvarSlet
  10. oh, lækre skåle :) dejlig blog har du dig her - har tilmeldt mig og glæder mig til at læse med :)

    SvarSlet
  11. Christina - tak , jeg fornøjes også over skålene og passer godt på dem! Og velkommen her til, skønt at du vil kigge med her!

    SvarSlet