Bidt af en kvart sol

tirsdag den 5. juli 2011


Engang i foråret spurgte jeg her på bloggen efter et mønster på en nem nederdel. Straks kom der svar fra Kat/ Kattekluns med link til det mest geniale mønster EVER! Moegungen.dk hedder det link! Og selvom I ikke har planer om at sy nederdele lige nu, så smut forbi og se hvor genialt det er! Man indtaster taljemål og ønsket længde og krydser af om det skal være kvart, halv eller hel sol nederdel. (Lidt vidde, mere vidde eller meget vidde). Derefter regner siden ud hvor stor en firkant stof man skal have og hvordan man skal tegne to simple buer, som man klipper efter! Tjek det ud!! (Og tak til Kat igen!)

Jeg har syet tre halve sole til min datter, og har længe gerne ville sy en til mig selv, men havde fået opfattelsen af at man til voksen-størrelser skulle bruge fast linning og lynlås i stedet for den nemme ribkant. Men, men, men skønne, tålmodige Karina/ Viggehønens tankeblok kunne fortælle at man også sagtens kunne bruge rib til taljen til voksen-størrelser! Tak igen, Karina!

Som I kan se på billederne (undskyld kvaliteten) har jeg fået syet to kvarte sole, hurra. De sidder perfekt!! Altså pasformen på det mønster er meget klædeligt! Den første her er lavet af lys denim fra Stof og stil med rib og skråbånd fra samme sted! Jeg ville egentlig have spurgt Jer om farvevalg af rib og skråbånd, men jeg var for utålmodig - og valgte den vilde farve-kombi.  Hvad synes I mon?



Den anden nederdel er syet af retro dynebetræk fra genneren og rib og skråbånd fra Stof og stil. Tænk en sommer-nederdel for ca. 16 kr sammenlagt - efter egne mål!



NB. (Tilføjelse) I morgen skal jeg på tur til Svendborg og evt. Rudkøbing med min kæreste! Whiii!!
Er der noget "must see" på de egne?!

33 kommentarer:

  1. Jeg synes du er smadder fiks! Og denim med gult, wauw!

    SvarSlet
  2. ÆLSKER denimnederdelen.
    - Og tak for tippet!

    SvarSlet
  3. Hvor er de blevet flotte!! Jeg har været til workshop i syning af netop disse nederdele hos Camille (hverdagshjem), men linket er nok mere simpelt at gå til. Det må jeg tjekke ud.
    Kh. Viola

    SvarSlet
  4. Hvor er de blevet fine Helle! :-)

    SvarSlet
  5. Hej

    Hvor er de nederdele fine.
    Tak for linket, står lige og mangler mønster til en nederdel

    SvarSlet
  6. Det var da et super godt link, du lige kom med der....tak for det. De er super flotte..

    SvarSlet
  7. Svendborg!!! :) I skal helt sikkert bare rundt i alle de små gader, en tur til Christiansminde, en tur på havnen, evt op under broen ned til vandet, ved Sankt Jørgens kirken. Der er nok at give sig til :)
    God tur! Det kan være vi ses dernede. Jeg skal spise brunch på Under Uret ;)

    SvarSlet
  8. Er helt vild med denimnederdel. Sidder rigtig fint med lige tilpas schwung. Nice

    SvarSlet
  9. Du ser rasende godt ud i de nederdele !!
    Og det gule til cowboy stoffet = Perfekt :-)

    SvarSlet
  10. Det er nogle meget fine nederdele du har lavet, og synes det er en rigtig fræk farve sammensætning du har lavet. Den er jeg vild med.

    Du talte godt om mønsternederdelen, og nu må jeg vist kigge lidt nærmere på det.

    Kram Marlene

    SvarSlet
  11. SÅDAN :-D
    Hvor er de fine.
    Jeg har længe haft linket til moegungen liggende som foretrukken på menulinien, men har ikke fået gjort noget ved det - det må jeg vist hellere se at få gjort.

    SvarSlet
  12. Hej hvor er de bare fine, rigtig flot arbejde.

    SvarSlet
  13. Smart smart - altså ikke godt - vil altså sy den nu nu nu -
    god aften Millelouise

    SvarSlet
  14. Onkel Anne - Åh, få som du forstår at aflevere en kompliment! Tusind tak!

    Sara - Det var så lidt, håber du får lavet en selv.

    Viola - Åh, jeg ville så gerne på et af Camilles kurser, hun har sådan en fed stil! Og tak!

    Karina - Tak, tak! Og tak igen!!

    Helle Malene - Det var da heldigt at du kom her forbi! Håber du får lavet en fin nederdel! Eller flere!

    Heidi Ostenfeld - Tak til dig også. Skønt hvis du også kan bruge mønstrert.

    Diktesoph - Holdt øje med dig "Under uret" da jeg gik forbi, men kunne ikke få øje på dig! Håber at se dig en anden god gang.

    Heidi - Tak, ja fint Schwung! Den er altså virkelig nem at gå til, jeg er absolut ikke dygtig til at sy, men den er nem og hurtig.

    Miri - Tak -hi!

    Marlene - Tak og ja det mønster er altså værd at kigge på!

    Mrs. Poppins - Tak, glæder mig til at se, hvis du får lavet en nederdel.

    Louise - Tusind tak, jeg er ikke trænet syerske, så de små skønhedsfejl er der nok et par stykker af! :-)

    Millelouise - Jamen rigtig god fornøjelse, det kan klares på et par timer. Tak!!

    SvarSlet
  15. Hej Loppe

    Jeg er vild med den gule, og du ser skøn ud! Det jeg kan se af dig :-)
    Jeg er frisk på en krea-dag, med dig.
    God aften
    AD

    SvarSlet
  16. Hvor er de altså fine, måske jeg skulle kaste sig ud på det dybe! :)

    SvarSlet
  17. Kom til at tænke på hvilket mål det er man skriver i den øverste kasse på møgungen? Er det taljemål eller hoftemål? Stod noget m at var hvor man var bredest men virker på en måde lidt mærkeligt hvis det er hoftemål synes jeg.. Skriver fra ipod'en så gar lidt trægt og orker ikke lige at tjekke møgungen herfra men håber du forstår hvad jeg mener :0)

    SvarSlet
  18. Miss AD - Åh, yusind tak! Jeg blir helt glad!

    Marie - altså der hvor jeg kan bunde er der ikke dybt! (altså når bi snakker om at sy) jeg er ikke dygtig til at sy, har bare en gammel symaskine fra Brugsen. Kast dig endelig ud i det! Og tak!

    Hej Lise - velkommen hertil! Jeg kigger ind til dig når jeg er tilbage ved min pc.

    Heidi - taljemål!!!!!!! Tjek evt. At du kan få krænget nederdelen op over hoften/ røven inden du syr færdig. Det kan jeg og jeg er sådan ca. alm. bygget. Idet stoffet klippes på skrå, giver det sig, selv jeans stof. Jeg startede med den nederdel i billigt stof, lidt som forsøg, men det passer upåklageligt!
    Når man syr rib linning i, er ribben sådan en lidt højere talje,linning, men jeg kan også tvinge den lidt ned til lidt lavere talje, den er virkelig behagelig at have på.
    Sig endelig til hvis der er mere jeg kan kloge mig på! (!!)

    SvarSlet
  19. gud hvor smart!!
    kunne være man skulle prøve og kaste sig ud i det ??!

    SvarSlet
  20. Marolle - Ja, så smart med det mønster!
    Kast dig endelig ud i det, prøv evt. med noget billigt stof først! Glæder mig til at se!!

    SvarSlet
  21. De er virkelig fine og klær' dig super godt. Er vild med denim kontra gul linning og kant:) Har længe tænkt på at sy en nederdel til mig selv efter jeg fik kendskab til siden, men af en eller anden grund lader det vente på sig...måske ikke så længe mere, for nu er jeg da grøn af misundelse over din nederdel:)

    SvarSlet
  22. Malene - Eih, nu bliver jeg jo helt glad igen!
    Den er virkelig nem! Selv sy-tumpen her kan finde ud af det!
    Tak.

    SvarSlet
  23. Åhh jeg håber du vil kloge dig lidt på alle mine spørgsmål :-) for jeg er da virkelig den aller største sy-tumpe har jeg fundet ud af ;-)
    Når man nu skal sy en halv sol så lægger man jo stoffet dobbelt, men hvad så når man skal sy denne kvarte?
    Så skal stoffet ikke bukkes nogen steder når man måler op og tegner??
    Jeg tror måske ikke helt jeg forstår det - og hvis det er taljemålet man skriver i den øverste kasse, så kan den vel godt blive lidt svær at få op over hofterne hvor man normalt er bredest - eller er det bare mig der slet ikke har forstået pointen?
    Og liiiiiiiige et sp mere (sorry) men hvordan udregner man længden på ribben, og skal den bare syes på som når man syer rib på bukser til børn?
    Er helt flov over alle de sp!
    På forhånd tusind tak for hjælpen og ps: tjek lige de to give away's jeg har gang i på min side :-)

    SvarSlet
  24. Mrs. P - Er på ferie med rigtig dårlig forb. Send gerne en mail til mig på loppe-shoppe@hotmail.com m. dit tlf. nr. så ringer jeg - el. se mit svar til heidi.

    Hilsen Helle/Loppe-shoppe.

    (Blogger vil ikke lade mig kommentere som mig selv)

    SvarSlet
  25. Mrs. P - Jo, nu lykkedes det!!!

    Til en kvart sol skal stof ikke bukkes, men lægges som den kvadrat som målene siger fra moegungen.dk

    Det er taljemål, der gælder. Idet stoffet klippes på skrå, giver det sig. Prøv evt med en nederdel i noget billigt stof først.

    Hos mig var der ingen problemer, jeg er normal af bygning.

    Ribben er som ved børn. Prøv at holde det op om taljen, det gjorde jeg, og klip længde efter det, som føles behageligt.

    Du kan altid spørge alt det du vil, og send mig endelig en mail med dit tlf nr, så ringer jeg og forklarer, hvis du mangler svar på noget.

    SvarSlet
  26. TUSIND TAK for svar :-) Tror jeg forstår nu og glæder mig til at få det afprøvet om et par uger eller 3 (skal lige ha kejsersnittet d.1.8 til at falde lidt til ro inden jeg måler min talje ;-) )
    Men glæder mig til at komme igang med at prøve at sy til mig selv. Igen tusind tak - og fortsat god ferie.

    SvarSlet
  27. Super link! Det skal absolut bruges, så livmålet er faldet til ro efter graviditeten.

    SvarSlet
  28. Mrs. P. - Det var da så lidt!
    Nu er jeg hjemme ved en brugbar pc igen og glæder mig til at følge bedre med herinde!

    Auvills univers - Det var da godt at du også kan bruge linket! Jeg har været/er rigtig glad for mine nederdele!

    SvarSlet
  29. Hold da op de er flotte. Det kunne da sagtens blive næste projekt :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. opper - tak skal du have - de nederdele kan virkelig anbefales, har syet flere siden! De er ret nemme!

      Slet
  30. Flotte nederdele, dem skal jeg prøve!

    SvarSlet
    Svar
    1. Camilla - Ja, jeg vender tilbage til dem igen og igen, både til voksne og børn! Prøv endelig! - Og tak skal du have!

      Slet
  31. faldt lige over din fine nederdel:) må jeg spørge hvor meget rib beregner man til fast stof som til cowboynederdelen??:)

    SvarSlet